Klanten krijgen en houden

Hoe krijg je klanten en hoe houd je ze vast? We delen graag onze visie op ondernemen met je.

Hoe krijg je klanten?

De vraag hoe je klanten krijgt, houdt ondernemers elke dag bezig. Een onderneming is alleen succesvol met voldoende klanten. Veel bedrijven maken reclame; op straat, in de krant, op Google en op Facebook. Het liefst met een scherpe aanbieding. 

In de praktijk valt het effect van reclame tegen. Je investeert veel, maar ziet dat niet terug in de omzet. Extra klanten kwamen eenmalig voor de mooie aanbieding en zie je niet meer terug. Herkenbaar?

Wees onderscheidend

Dat adverteren niet goed werkt is niet vreemd, want je slaat een paar stappen over. Je wil nieuwe klanten, zonder nagedacht te hebben over wie die klanten zijn en wat ze willen. Zonder iets aan te passen of beter te doen. En als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

 

Bedrijven die adverteren, hebben vaak een product dat niet bijzonder goed of onderscheidend is. Om nieuwe klanten te krijgen, moet je onderscheidend zijn. Tesla adverteert niet, toch zie je ze volop rijden.

Mond-tot-mondreclame

Wat werkt dan wel? De meeste ondernemers weten dat eigenlijk heel goed: maak je klanten blij, zodat ze het vertellen aan hun familie, vrienden en collega’s.

 

Waarschijnlijk doe je dat al, want je hebt passie voor je vak en jouw klanten waarderen dat. Maar als je meer of andere klanten wilt krijgen, moet je het nog beter en waarschijnlijk ook een beetje anders doen.

Tip van onze experts

"Wees terughoudend met het projecteren van je eigen mening of voorkeur op jouw klanten. Heb jij bijvoorbeeld niet veel affiniteit met online winkelen, dan hoeft dat niet te betekenen dat dit voor jouw klanten ook geldt en al helemaal niet voor je gewenste klanten." 

Maarten | Marketingexpert

Bouwen van onderaf

Wat beter en anders doen betekent, hangt af van je huidige en gewenste klanten. Verdiep je in hun behoeften en denk na hoe je ze beter kunt helpen.  

 

Bouw je klantenbestand van onderaf uit, door beter in te spelen op hun wensen. Zij zullen dit waarderen en doorvertellen, met een rimpeleffect en meer klanten tot gevolg.

Duurzame relaties

Benader je klanten zo persoonlijk mogelijk en bouw duurzame relaties op, want daar heb je het meeste aan. Duurzaam betekent: met een lange levensduur. Dat zijn klanten die vaker bij je terugkomen en daar verdien je veel aan.

 

Een duurzame relatie met een kleinere vaste klantengroep is waardevoller, dan een grote groep incidentele klanten. Duurzame vaste klanten vertellen enthousiast over jou en mond-tot-mondreclame is de meest betrouwbare en geloofwaardige reclame die er is. 

Klanten zijn uniek

Elke klant is uniek en heeft eigen wensen. In de winkel speel je daar op in en benader je hen persoonlijk. Je maakt onderscheid en klanten waarderen dat.

Online is dat onderscheid net zo belangrijk. Benader je klanten zo persoonlijk mogelijk: geen algemene nieuwsbrief, maar het juiste aanbod naar de juiste klant. 

Zelf word je ook niet blij van nieuwsbrieven met informatie die niet interessant voor je is toch?

 

 

Omnichannel store

De tijd van alleen een fysieke winkel is voorbij. Bijna iedereen koopt ook online, dus speel daar op in en bedien jouw klanten via hun favoriete kanaal.

 

Je hoeft niet alle online kanalen aan te bieden, alleen de juiste. Zit jouw (potentiële) klantenkring niet op Facebook, sla die dan over. Zorg voor een soepele op de klant afgestemde koopervaring, via al jouw kanalen.

 

Bied je in de winkel persoonlijke service, zorg dan online voor dezelfde ervaring. Online versterkt de fysieke winkel en andersom. Dat is een omnichannel winkelervaring. 

Stop met adverteren

Stop met adverteren en aanbiedingen, want koopjesjagers zijn zo weer weg. Start met het bieden van bestaande en nieuwe klanten wat zij willen, wanneer zij willen en via het kanaal dat zij willen.

 

Van onderaf beginnen vraagt aandacht en tijd, maar op een goed fundament kan je bouwen. 

Tip van onze experts

"Onze visie sluit aan op de expertise van marketing en salesexpert Jos Burgers. Zijn boeken Hondenbrokken en
No Budget Marketing zijn erg toegankelijk en raden we je van harte aan."

550x818.jpg
534x840.jpg

Frank | Expert ondernemen en directeur

Wij helpen je graag!

Het is moeilijk om te bepalen wat je het beste kunt doen en waar je moet beginnen. Daarom helpen we je er graag mee. Doe de gratis Quick Scan van jouw bedrijf en je krijgt een eerste advies en ideeën van ons. 

Natuurlijk kan je ook gewoon vrijblijvend contact met ons opnemen!

Buy Fresh is een merk van
The Driving Force
J.N. Wagenaarweg 6
1422 AK Uithoorn

Privacy Statement

KvK: 30143249

BTW: NL809332723B01

© 2020 The Driving Force B.V. 

  • Onze Twitter pagina!
  • Onze LinkedIn pagina!
  • Onze Facebook pagina!